Louisiana it is! - Reisverslag uit Shreveport, Verenigde Staten van Sarah Leeuw - WaarBenJij.nu Louisiana it is! - Reisverslag uit Shreveport, Verenigde Staten van Sarah Leeuw - WaarBenJij.nu

Louisiana it is!

Blijf op de hoogte en volg Sarah

11 Augustus 2013 | Verenigde Staten, Shreveport

En daar zijn we dan.... Na een dikke week hier dan eindelijk even tijd voor een verslag. En wat een week.....
Eerst het afscheid in New York wat moeilijker was dan ik had gedacht. Je bent na een week zo close met iedereen omdat iedereen hetzelfde meemaakt als jij en dan moet je gedag zeggen... Gelukkig vloog ik naar Dallas met twee anderen dus ik was niet meteen alleen. Maar natuurlijk zit Sarah weer in een vliegtuig met vertraging en is er een grote kans dat ze de overstap van Dallas naar Schreveport niet haalt. Dus na 3 uren in een vliegtuig te hebben gezeten in spanning of je het gaat halen, over en weer met heit en mem smsen omdat je gastouders het natuurlijk ook moeten weten. Maar een geluk bij een ongeluk mijn vliegtuig naar Schreveport had ook dikke vertraging dus alsnog anderhalf uur op Dallas airport gezeten. Vanaf Dallas stond ik er alleen voor gelukkig was de vlucht naar Schreveport helemaal niet lang (3 kwartier). En dan is het toch echt zover. Het moment van uitstappen is zo vreemd want dan weet je nu gaat het echt beginnen. Even op mijn gastouders moeten wachten omdat niemand wist hoe laat ik nu precies aan zou komen.

In eerste instantie dacht ik dat ik bij een familie zou komen die heel gezond leefde maar in het eerste uur wist ik al dat dit niet het geval was want natuurlijk had ik honger na zo'n lange reis en dan ga je natuurlijk een dikke hamburger halen met je nieuwe familie. De lekkerste en grootste hamburger die ik ooit heb gehad. Toen door naar huis en uitpakken maar. De familie is super lief en voel/voelde me er snel thuis. Lekker vroeg op bed want de volgende dag stond me al veel leuks te wachten. Mijn gastmoeder werkt in een salon waar ze je haar doen, massages geven en facials. Dus ik kreeg een heerlijke facial, een massage en mijn haar is weer blond geworden!!

Zaterdag wat wezen winkelen, nieuwe mobielkaart gehaald, boodschappen gedaan en schoolspullen en schoolkleding gehaald (of dat was zondag... zoveel gebeurd haha). En zondag naar de kerk... Dat is echt een belevenis op zich. Groot welkoms feest voor mij en nog een andere exchange student uit korea. De dienst bestaat vooral uit muziek (mijn gastmoeder speelt bass in de band die speelt). Na de dienst het welkomsfeestje met: pizza, taart en ijs.

En dan is het zover, dan moet je naar school. Ik was zenuwachtig maar was er ook klaar voor. Want daar kom je uiteindelijk voor. Dus 6 uur uit bed want de schoolbus (jaja een gele! haha) komt je al rond 7 uur ophalen. Dus uniformen aan (tjaaa dat moet hier op school), lunch klaarmaken en dan samen met je kleine zusjes in de bus stappen. Mijn gastmoeder en ik waren in het weekend al even langs de school geweest dus ik wist een beetje wat voor vakken ik zou krijgen. De school is mega! Elke dag als je op school komt ga je eerst naar de gymzaal toe. In de gymzaal zijn we een paar seconden stil en leggen we de eed af aan de vlag. Dan verteld de directeur wat dingen en worden we per jaar weggestuurd. Ik ben een junior, de een na laatste klas. Verder heb je freshman, softmore en seniors.

De eerste dag werd in de gymzaal gezegd juniors ga naar je home class (te vergelijken met mentorles in Nederland). Maar ja ik had geen idee in welke klas ik zat of welke vakken ik die dag had. Dus ben naar de eerste de beste lerares toe gelopen en die bracht me naar the office. In the office kreeg ik mijn lesrooster en bracht iemand me naar mijn home class toe. Mijn rooster bestaat uit US history, WIN class (voor mij dans maar dat was pas vanaf vrijdag), een computerles, lunch (al om half 12), wiskunde (discrete math noemen ze mijn wiskunde) en daarna scheikunde. De eerste dagen school waren vrij chaotisch maar ook wel leuk. Veel dingen moesten voor mij geregeld worden zoals een account voor de schoolcomputer (afgelopen vrijdag pas geregeld) en mijn Ipad heb ik nog steeds niet maar die komt maandag. Want ja ik was speciaal en dat moest apart geregeld worden.....

De lessen zijn tot nu toe niet zo moeilijk. Geschiedenis is best interessant omdat ik geschiedenis te horen krijgt waar ik al veel van wist (examen in gedaan) maar nu vanuit het Amerikaanse oogpunt. De computerles is ook wel leuk we zijn deze week bezig geweest met keyboarding oftewel leren hoe je snel kunt typen. Wiskunde nog niet veel gedaan. De eerste les moesten we een sudoku maken en bijna geen één van mijn Amerikaanse medeleerlingen had er ooit één gemaakt dus dat werd helemaal uitgelegd. Scheikunde is tot nu vrij makkelijk. We moesten het mentrix stelsel leren iets wat wij in Nederland in klas 1 al kennen. Afgelopen vrijdag hadden we daar al een quiz over en ik denk dat ik een A heb (9-10!) haha. We hebben hier trouwens elke dag hetzelfde rooster voor een half jaar lang......

Wat me opvalt in school is dat het heel normaal is hier te gaan slapen in de les. Als je niks te doen hebt gaan de leerlingen gewoon met hun hoofd op hun armen liggen en gaan slapen en de leraren vinden dat ook wel oké. Met je mobiel prutsen zoals wij dat in Nederland doen mag absoluut niet! Ook valt me op dat Amerikaanse studenten vrij weinig over de rest van de wereld weten. Voorbeeld:
-Waar kom je vandaan
*Nederland
-Waar is dat?
*weet je waar Duitsland ligt?
-Nee
*Weet je waar Engeland ligt?
-Nee
*Weet je waar Frankrijk is?
-Nee
*Weet je waar Spanje ligt?
-Nee
*Het ligt in Europa
-Oooh daar (en dan kijken ze je heel verdwaasd aan)

Het eten hier is ook erg wennen. Ontbijten doen ze amper maar ik mag alles pakken wat ik wil. Het enige drinken in de koelkast is Cola en water en melk voor in de cornflakes. Ook al veel nieuwe dingen geprobeerd (jaja hier moet het wel... Dus niet lachen heit, mem, Naomi en ome sierk!) Al vietnamees gegeten en sushi. Het viel me niet tegen eerlijk gezegd. We eten hier soms pas om half 9 s'avonds ook dat is allemaal wennen.

Mijn gastgezin is super lief. Dinsdag uit school lag er een bloemetje om mn bed met snoep erbij. Zomaar gekregen van mijn gastmoeder. Ze probeert me ergens aan het dansen te krijgen omdat ik anders een jaar niet kan dansen en dat zou verschrikkelijk zijn vindt ze. Een hoela hoop lag klaar bij aankomst want ja dat doet ze als sport.
Ze geven/gaven me een heel welkom gevoel!

Vrijdag was alles voor school eindelijk geregeld. Ik kreeg een WIN klas aangewezen (dansen!). En had eindelijk een account voor op de computers. Nu allen de Ipad nog (krijg je van school) en dan is alles klaar. Op school is iedereen verbaasd dat ik dit doe. Waarom wil je terug naar school als je al geslaagd bent?? Waarom ga je niet gewoon studeren?

School is heel anders dan in Nederland maar één ding is en blijft altijd hetzelfde:
-Hoe oud ben je?
*17
-WAT! NEE! zo zie je er niet uit.

Tja ik ben en blijf klein...... Hahaha

Voor mijn gevoel vergeet ik een heleboel dingen te zeggen maar er is ook zoveel gebeurd...
Oooh ja. Toen ik donderdag uit school kwam zat er ineens een meisje bij ons op de bank uit Spanje. Ze is ook een exchange student. Mijn gastmoeder is een contactpersoon voor andere exchange student en dit meisje had het zo slecht bij haar gezin dat ze daar meteen weer weg wilde. Ze beschreef wat dingen in het huis zoals poep in het bad en verrotte pizza onder haar bed. Ze heeft één nacht bij ons geslapen en is gisteren weer naar een nieuw gastgezin gebracht.

Tjaaaa ik denk dat ik verder alles in grote lijnen wel heb verteld..... Als me nog iets te binnen schiet dit weekend of deze week dan meld ik dat op mijn volgende verslag! Als jullie nog vragen hebben over iets hier wat ik niet heb verteld dan kunnen jullie ook altijd dat doen in een reactie of in een mailtje naar mij. Ik weet niet of ik snel zal antwoorden maar ik zal ooit antwoorden haha.

Liefs uit de States.






  • 11 Augustus 2013 - 12:39

    Esther Neelis:

    Hey Sarah, klinkt erg goed allemaal zeg, leuk verhaal! Veel plezier daar en succes op school! Ben benieuwd naar je verdere belevenissen daar! xx

  • 11 Augustus 2013 - 13:10

    Gerrit De Leeuw:

    Hey Sarah, Wat heb jij het daar getroffen Famke bij je gastgezin. Wat heb je een prachtig verhaal op de bloq gezet. De Ameriacan way off live bevalt jouw wel kan ik hier uit af leiden. Veel succes en plezier met het vervolg.

  • 11 Augustus 2013 - 13:48

    Hillegard:

    Hoi Sarah,

    Het klinkt allemaal heel goed, lekkere Hamburgers en op de facebook zag ik al allemaal enge beesten op je bord, het even snel buiten de deur eten is daar toch echt veel hoger dan bij ons, heb je de lokale Ben&Jerry's al gespot? of hebben ze daar Carvel ? of Baskin Robbins, je ziet zelf na al die jaren weet ik dat nog, welke supermarkt hebben ze daar ? Mezelf een beetje kennende weet ik al wat mijn volgende vakantie ( moet dit jaar nog weg) naar toe gaat, nu alleen nog even de staats loterij van je moeder.
    Veel plezier e groet vanuit een redelijk zonnig Goingarijp.

    ps hoe zit het met het windhozen gehalte daar ?

  • 11 Augustus 2013 - 16:21

    Pieter En Janny Neelis:

    Mooi verhaal Sarah!
    Je hebt al heel wat gezien en beleefd. succes met alles en we blijven je volgen...
    Liefs vanuit De Knipe

  • 11 Augustus 2013 - 20:30

    Rennie:

    Goh Saar, heerlijk dat je 's morgens voor het naar school gaan niet hoeft te bedenken wat je aan moet trekken LOL!! Was voor Marije ook wel makkelijk :)

    Post volgt deze week meid!!! Dikke tuut

  • 11 Augustus 2013 - 22:55

    Janny De Leeuw:

    Hey Sarah, al weer een hoop meegemaakt in deze korte tijd. Het klinkt allemaal erg leuk.
    Lieve groetjes Rainer&Janny

  • 12 Augustus 2013 - 10:18

    Ome Sierk:

    HAHA fantastisch famke dot klinkt en lieket ollejer TOP, geniet erfon pop

    Dikke tuut fonome Sierk

  • 13 Augustus 2013 - 16:26

    Annie Postma:

    van je moeder mocht ik jouw reisversagen lezen, wat een avontuur. Ik vindt het best dapper van je om dit te ondernemen respect hoor.
    Je hebt het zo te lezen wel getroffen met je gastgezin.
    ik wens je veel succes en blijf met belangstelling je verslagen lezen.
    groetjes van Annie Postma (collega van je moeder)

  • 14 Augustus 2013 - 00:54

    Nanno Kroeze:

    hehe weet jij tenminste ook eens wat vroeg opstaan voor school is. en mag je ook nog eens met de bus, hoezo niet eerlijk. haha

  • 14 Augustus 2013 - 10:29

    Claudia Hielkema:

    Hee Sarah heel veel plezier daar!! Leuk om te lezen. En veel succes verder. Groetjes Claudia

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sarah

Voor mijn reis naar Amerika hou ik via deze site een blog bij. Hierdoor kan iedereen lezen hoe het met mij gaat en wat ik wel niet allemaal doe in het jaar dat ik weg ben.

Actief sinds 16 Juli 2013
Verslag gelezen: 659
Totaal aantal bezoekers 29202

Voorgaande reizen:

25 Juli 2013 - 02 Juni 2014

Een jaar High School in Amerika

Landen bezocht: